donderdag 8 maart 2012

Amigurumi's Haken


Sinds eind 2011 ben ik bezig met Amigurumi's haken. Ik had nog nooit een haaknaald vast gehad, maar gelukkig had ik een goede lerares; mijn moeder. Zij leerde me de basis van het haken, de verschillende steken en hoe je patronen leest. Nu nog hang ik regelmatig aan de telefoon als ik weer eens iets niet weet of ergens over twijfel; zij kan het me altijd uitleggen.

Haken groeide voor mij al snel uit tot een hele leuke hobby, en hoewel ik als beginner nog veel fouten maak, word het met elk beestje leuker!

Allereerst een korte uitleg; wat is Amigurumi, en waar komt het vandaan?

Amigurumi komt uit Japan, uit de jaren 50. Ami's, zoals ze wel liefkozend worden genoemd, zijn gebreide of gehaakte knuffeldieren en figuren.

Hoe ze eruit zien? Nou... zo!



11 December 2011- Dit is Koekeroekus, mijn allereerste beestje, waar ik nog heel veel hulp bij heb gehad. Het patroon komt uit het boek ''Lieve knuffels zelf haken'' van Ana Paula Rimoli. Zoals je kan zien is hij van willekeurige kleurtjes die we hadden liggen gemaakt.



18 Januari 2012 - Na Koekeroekus was het hek van de dam; mijn tweede beestje werd ''Bloober'' de octopus, een cadeautje voor mijn broer. Ook zijn patroon kwam uit ''Lieve knuffels zelf haken''. Helaas lukte Bloober, als eerste project die ik helemaal alleen deed, niet zo goed als ik had gewild. De vorm van zijn lijfje klopte niet helemaal, ik maakte nog fouten met de steken... Op de foto was zijn bekkie helaas nog niet afgemaakt, maar hij ging daarna mee naar mijn ouders, dus dit was het laatste fotomoment.

Verder zie je op de foto een konijntje, die mijn moeder voor me maakte. Een goede inspiratie en ik kon ''de kunst afkijken''. Ook zie je een schattige pinguin, die ik ook van haar kreeg met kerst. Al deze dieren komen uit hetzelfde boek.



30 Januari 2012 - En ja, eenmaal begonnen wil je niet meer stoppen; Snailbert het slakje was de volgende! Snailbert was mijn eerste mini en een enorme aanmoediging om door te gaan. 
Hij is gemaakt met een patroon van Signora Anna, en bij deze; Signora Anna, bedankt voor het gratis haakpatroon! Je vind hem hier: http://www.signora-anna.nl/Gratis%20patronen/Haken/Slakje.pdf



8 Februari 2012 - Porker het varkentje was de volgende. Zijn patroon komt uit ''Schattige huisdieren haken'' van Brigitte Read.



17 Februari 2012 - Knijper het kreeftje was mijn vijfde en kleinste Ami tot nu toe. Hij werd tussen twee andere projecten door binnen 2 uurtjes gemaakt! Zijn patroon komt van http://amigurumi-gekte.clubs.nl.
Voor Knijper had ik zelfs een eigen verhaaltje; Knijper is een kreeftje die het liefste aan een tas hangt. Hij neemt zijn lievelingszeester altijd overal mee naar toe... en hoopt dat mensen hém overal mee naar toe nemen!

  
28 Februari 2012 - Duckie het eendje! Duckie is ook een kleine Ami. Hij was project nummer zes. Zijn (gratis) patroon komt van http://www.amigurumi-haken.be.




Op dit moment ben ik bezig met een kameleon, uit het boek ''Kleine knuffels haken'' van Christel Krukkert. Hoewel de titel van het boek anders doet vermoeden, word deze kameleon de grootste ami die ik tot nu toe gemaakt heb. Dus... stay tuned!! :D

1 opmerking:

  1. Wat leuk !!! Ik ben nog niet zolang bezig met Amigurumi maar inmiddels wel verslaafd..

    BeantwoordenVerwijderen